رابطۀ اوج ناچاری بشر با ظهور منجی

  1. خانه
  2. آینده جهان در قرآن
  3. رابطۀ اوج ناچاری بشر با ظهور منجی

رابطۀ اوج ناچاری بشر با ظهور منجی

مضطر یعنی کسی که به اوج ناچاری رسیده است، اوج آن نیازی که باید خدا به دادش برسد و کمکش کند. سوره مبارکه نمل آیه 62 می‌فرماید«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ؛ [آیا آن شریکان انتخابی شما بهترند] یا آنکه وقتی درمانده‌ای او را بخواند اجابت می‌کند و آسیب و گرفتاریش را دفع می‌نماید، و شما را جانشینان [دیگران در روی] زمین قرار می‌دهد؟ آیا با خدا معبودی دیگر هست [که شریک در قدرت و ربوبیت او باشد؟!] اندکی متذکّر و هوشیار می‌شوند.»

امام (علیه‌السلام) فرمودند که مضطر امام زمان (علیه‌السلام) است. او مضطر است که همه فرزندانش را در حال نابودی می‌بیند و این اضطرار به جایی می‌رسد که دیگر می‌گوید: خدایا دیگر بس است! در روایت داریم حضرت کنار کعبه تا صبح این آیه را می‌خواند: «أمن یجیب المضطر إذا دعاه و یکشف السوء» بعد به او اجازه ظهور داده می‌شود. (الغیبة للنعمانی، ص۳۱۴) در ادامه آیه که اکثرا به آن توجهی نمی‌شود، می‌فرماید «و یجعلکم خلفاء الارض» و شما را خلیفه زمین قرار می‌دهد. وقتی که راجع به کلمه مضطر صحبت می‌کنیم باید حواسمان باشد که خودمان هم مضطریم. هیچ وقت به این اندازه و در این سطح مانند زمانه ما اضطرار در کره زمین رخ نداده است؛ که میلیون‌ها انسان، آب، برق، گاز، غذا، امکانات بهداشتی، امنیّت، خواب و هیچ امکاناتی برای حیات نداشته باشند. کودکان فلسطینی می‌گویند ما هیچ وقت بزرگ نمی‌شویم؛ ما شهید می‌شویم. چیزی به اسم آینده، بزرگ شدن و دیدن آینده در ذهن این کودکان نیست و این اضطرار است که دارد ظهور می‌کند و نشان می‌دهد که حجم اضطرار زمین دارد به اوج خود می‌رسد. نقطه‌ای که دیگر جایی برای ادامه این وضعیت وجود ندارد و باید حتماً یک فرجی شده و ریشه این ظالمین کنده شود و این میلیون‌ها انسان آزاد شوند، خیلی نزدیک است. این بشارت و قانون خداست که هر قدر حجم اضطرار بالا می‌رود، فرج نزدیکتر می‌شود. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قانون نظام خلقت را یادآور می‌شود «عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ، تَكُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، يَكُونُ الرَّخَاءُ؛ چون سختى‌ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه‌هاى بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد.» (نهج البلاغه، حکمت ۳۵۱) آن موقع که شدت به اوج و انتهای خودش رسید، حتماً فرج حاصل می‌شود. این قانون در نظام خلقت هم اجرا می‌شود؛ این سنت خداست؛ مثلاً از غروب که هوا تاریک می‌شود، تاریکی به مرور زیاد شده تا به اوج می‌رسد و بعد در آن افق تاریک، یک روشنایی عمود می‌زند، که به آن فجر کاذب می‌گویند، سپس کم ‌کم این نور توسعه پیدا می‌کند این نور فجر صادق است؛ حالا دیگر همه جا کم کم روشن می‌شود که به آن طلوع اول می‌گویند و فاصله بین طلوع اول و طلوع کامل خورشید که طلوع دوم است؛ بین الطلوعین می‌نامند. امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: فرج همیشه آن جایی دست می‌دهد که شدت اوج پیدا می‌کند. قرآن حد این ناامیدی را چنین نشان می‌دهد: خیلی از مؤمنین می‌گویند که به ما دروغ گفته‌اند؛ فرج و نصرت خدا نخواهد آمد «مَتَى نَصْرُ اللَّهِ؟» پس یاری خدا کو؟ کجاست؟ یعنی دیگر دارند ناامید می‌شوند و خیلی تحت فشار قرار می‌گیرند. «… حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ؛ همانا نصرت خدا نزدیک است.» بله وقتی سختی به اوج رسید، آن اتفاق می‌افتد. اضطرار وقتی در سطح جهان به اوج خودش می‌رسد معلوم است اضطرار معمولی نیست؛ بلکه اضطرار جمعی و جهانی است؛ چون می‌گوید: «وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ؛ شما خلیفه و جانشین خدا روی زمین خواهید شد؛ یعنی باید صدای جهان از شدت اضطرار بلند شود. دنیا الان از استکبار، ظلم، بی‌عدالتی، فساد، دروغگویی و نفاق خسته شده و می‌شنویم، که صدای دنیا کم کم در حال بلند شدن است.»

ویدیو بعدی:

اشتراک گذاری در

[copy_shortlink]

«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ؛ [آیا آن شریکان انتخابی شما بهترند] یا آنکه وقتی درمانده ای او را بخواند اجابت می کند و آسیب و گرفتاریش را دفع می نماید، و شما را جانشینان [دیگران در روی] زمین قرار می دهد؟ آیا با خدا معبودی دیگر هست [که شریک در قدرت و ربوبیت او باشد؟!] اندکی متذکّر و هوشیار می شوند.» (النمل، ۶۲)
امام‌(علیه‌السلام) فرمودند«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: أَمَّنْ يُجِيبُ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ قَالَ نَزَلَتْ فِي اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى اَلْمِيزَابِ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيَكُونُ أَوَّلَ خَلْقِ اَللَّهِ مُبَايَعَةً لَهُ أَعْنِي جَبْرَئِيلَ وَ يُبَايِعُهُ اَلنَّاسُ اَلثَّلاَثُمِائَةِ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ …؛ محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت در بيان اين فرمايش خداى تعالى كه مى‌فرمايد: «أَمَّنْ‌ يُجِيبُ‌ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ‌ »-الآية، «يا كسى كه پاسخ مى‌دهد به درمانده هنگامى كه او را مى‌خواند» فرمود: اين آيه در بارۀ قائم عليه السّلام نازل شده است و جبرئيل به صورت پرندۀ سفيدى بر ناودان كعبه نشسته و او نخستين خلق خداوند است از نظر بيعت با آن حضرت- مرادم جبرئيل است- و بعد آن سيصد و سيزده نفر با او بيعت مى‌كنند …» (الغیبة للنعمانی، ص۳۱۴)
در روایت داریم حضرت کنار کعبه تا صبح این آیه‌ را‌ می‌خواند. «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ.» بعد به او اجازۀ ظهور داده‌ می‌شود. «وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» شما‌ را دیگر خلیفه زمین قرار‌ می‌دهد، جانشینان خدا در زمین قرار‌ ‌می‌دهد.
«أَمَّنْ يُجِيبُ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ اَلْأَرْضِ – فَإِنَّهُ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: نَزَلَتْ فِي اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هُوَ وَ اَللَّهِ اَلْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّى فِي اَلْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَا اَللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ وَ يَجْعَلُهُ خَلِيفَةً فِي اَلْأَرْضِ؛ از امام صادق علیه السلام روایت شده: اين آيه در مورد مهدى از آل محمد علیهم السلام نازل شده، به خدا سوگند مضطر او است، هنگامى كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز بجا می ‏آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر می ‏دارد دعاى او را اجابت می ‏كند، ناراحتی ‏ها را بر طرف می ‏سازد، و او را خليفه روى زمين قرار می دهد.» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۴۲)
امیرالمؤمنین (علیه السلام) به‌عنوان‌ یک نظام قانون نظام خلقت‌ دارد به ما یاد‌ ‌‌می‌دهد‌ این را «عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ، تَكُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، يَكُونُ الرَّخَاءُ؛ چون سختى‌ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه‌هاى بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد.» (نهج البلاغه، حکمت ۳۵۱)
«… حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ؛ …تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یاری] می‌گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ [به آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است.» (البقره، ۲۱۴)

فرج و ظهور پس از گرفتاری در اوج ناچاری مردم رخ خواهد داد و اوج ناچاری زمانی است که امید انسان از همۀ ادیان و مذاهب و نحله‌های فکری غیرالهی ناامید شده و تنها به یاری خدا دلبسته است.

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ؛ [آیا آن شریکان انتخابی شما بهترند] یا آنکه وقتی درمانده ای او را بخواند اجابت می کند و آسیب و گرفتاریش را دفع می نماید، و شما را جانشینان [دیگران در روی] زمین قرار می دهد؟ آیا با خدا معبودی دیگر هست [که شریک در قدرت و ربوبیت او باشد؟!] اندکی متذکّر و هوشیار می شوند.» (النمل، ۶۲)
امام‌(علیه‌السلام) فرمودند«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: أَمَّنْ يُجِيبُ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ قَالَ نَزَلَتْ فِي اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى اَلْمِيزَابِ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيَكُونُ أَوَّلَ خَلْقِ اَللَّهِ مُبَايَعَةً لَهُ أَعْنِي جَبْرَئِيلَ وَ يُبَايِعُهُ اَلنَّاسُ اَلثَّلاَثُمِائَةِ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ …؛ محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت در بيان اين فرمايش خداى تعالى كه مى‌فرمايد: «أَمَّنْ‌ يُجِيبُ‌ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ‌ »-الآية، «يا كسى كه پاسخ مى‌دهد به درمانده هنگامى كه او را مى‌خواند» فرمود: اين آيه در بارۀ قائم عليه السّلام نازل شده است و جبرئيل به صورت پرندۀ سفيدى بر ناودان كعبه نشسته و او نخستين خلق خداوند است از نظر بيعت با آن حضرت- مرادم جبرئيل است- و بعد آن سيصد و سيزده نفر با او بيعت مى‌كنند …» (الغیبة للنعمانی، ص۳۱۴)
در روایت داریم حضرت کنار کعبه تا صبح این آیه‌ را‌ می‌خواند. «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ.» بعد به او اجازۀ ظهور داده‌ می‌شود. «وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» شما‌ را دیگر خلیفه زمین قرار‌ می‌دهد، جانشینان خدا در زمین قرار‌ ‌می‌دهد.
«أَمَّنْ يُجِيبُ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ اَلْأَرْضِ – فَإِنَّهُ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: نَزَلَتْ فِي اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هُوَ وَ اَللَّهِ اَلْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّى فِي اَلْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَا اَللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ وَ يَجْعَلُهُ خَلِيفَةً فِي اَلْأَرْضِ؛ از امام صادق علیه السلام روایت شده: اين آيه در مورد مهدى از آل محمد علیهم السلام نازل شده، به خدا سوگند مضطر او است، هنگامى كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز بجا می ‏آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر می ‏دارد دعاى او را اجابت می ‏كند، ناراحتی ‏ها را بر طرف می ‏سازد، و او را خليفه روى زمين قرار می دهد.» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۴۲)
امیرالمؤمنین (علیه السلام) به‌عنوان‌ یک نظام قانون نظام خلقت‌ دارد به ما یاد‌ ‌‌می‌دهد‌ این را «عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ، تَكُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، يَكُونُ الرَّخَاءُ؛ چون سختى‌ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه‌هاى بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد.» (نهج البلاغه، حکمت ۳۵۱)
«… حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ؛ …تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یاری] می‌گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ [به آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است.» (البقره، ۲۱۴)

فرج و ظهور پس از گرفتاری در اوج ناچاری مردم رخ خواهد داد و اوج ناچاری زمانی است که امید انسان از همۀ ادیان و مذاهب و نحله‌های فکری غیرالهی ناامید شده و تنها به یاری خدا دلبسته است.

کامنت خود را بگذارید

4 پاسخ

  1. تمام مردم زمین به این اضطرار رسیدن که جهان نیاز به منجی داره

  2. انشاءالله همه انسانها مضطر واقعي بشيم و او را از صميم قلب بخواهيم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو مشابه