1. خانه
  2. آینده جهان در قرآن
  3. فرصت محدود بهره‌مندی از دنیا برای اهل کبر

فرصت محدود بهره‌مندی از دنیا برای اهل کبر

فرصت محدود بهره‌مندی از دنیا برای اهل کبر

خداوند علت مهلت دادن به کافران را در سوره مبارکه شعراء آیه 205 تا 207 چنین بیان می‌فرماید: «أَفَرَأَيْتَ إِنْ مَتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ، ثُمَّ جَاءَهُمْ مَا كَانُوا يُوعَدُونَ؛ پس خبر ده اگر ما آنان را سالیانی بهره‌مندی و برخورداری دهیم، سپس آن عذابی که به آن تهدید می‌شدند، به سراغشان آید.» نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در روایتی می‌فرمایند: خداوند عمر جهان را صد هزار سال قرار داده است. بیست هزار سالش برای سایر مردم و هشتاد هزار سالش برای اهل بیت (علیهم‌السلام) به عنوان متخصص معصوم است که در این زمان دین حق غلبه می‌کند. (حلى، حسن بن سليمان بن محمد، مختصر البصائر، تحقیق مشتاق مظفر، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، ۱۴۲۱ق، چاپ اول، ص۴۹۴)

اکثر عمر جهان به غلبه دین حق، ظهور و عبادت خدا و پرورش انسان‌های حقیقی خواهد گذشت. خداوند در آیه 14 سوره مبارکه جاثیه هم فرمود:«يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ؛ از کسانی که به روزهای خدا [چون روز آزمایش بندگان، روز پیروزی اهل ایمان، شکست دشمنان و روز قیامت] امید ندارند، گذشت کنند.» امام صادق (علیه‌السلام) پیرامون این مساله فرموده‌اند: «ما کانوا یوعدون » آنچه وعده داده شده، ظهور امام زمان (علیه‌السلام) است؛ (بحارالانوار، ج۲۴، ص۳۷۲) چون قرآن در سوره صف فرمود «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛ تا آن را بر همه ادیان پیروز کند.»

اشتراک گذاری در

«أَفَرَأَيْتَ إِنْ مَتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ، ثُمَّ جَاءَهُمْ مَا كَانُوا يُوعَدُونَ؛ پس خبر ده اگر ما آنان را سالیانی بهره مندی و برخورداری دهیم، سپس آن عذابی که به آن تهدید می شدند، به سراغشان آید.» (الشعراء، ۲۰۵و ۲۰۶)
«مَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يُمَتَّعُونَ؛ آنچه را [چند سال] همواره از آن برخورداری می یافتند [عذاب را] از آنان دفع نخواهد کرد.» (الشعراء، ۲۰۷)
در روایت داریم از نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خداوند عمر جهان‌ را صد هزار سال قرار داده، بیست هزار سال آن برای سایر مردم هست، هشتاد هزار سالش برای اهل‌بیت هست، برای متخصصین معصوم هست. «حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: عُمُرُ اَلدُّنْيَا مِائَةُ أَلْفِ سَنَةٍ، لِسَائِرِ اَلنَّاسِ عِشْرُونَ أَلْفَ سَنَةٍ، وَ ثَمَانُونَ أَلْفَ سَنَةٍ لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ؛ از حمران بن اعين نقل مى‌كند كه گفت: عمر دنيا صد هزار سال است بيست هزار سال از ساير مردم و هشتاد هزار از آل محمد عليهم السلام.» (حلى، حسن بن سليمان بن محمد، مختصر البصائر، تحقیق مشتاق مظفر، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، ۱۴۲۱ق، چاپ اول، ص۴۹۴)
«يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ؛ از کسانی که به روزهای خدا [چون روز آزمایش بندگان، روز پیروزی اهل ایمان، شکست دشمنان و روز قیامت] امید ندارند، گذشت کنند.» (الجاثیه، ۱۴)
هم‌ می‌رسد. امام صادق‌(علیه‌السلام) فرمود: «ما کانوا یوعدون» آن چیزی که قرآن‌ دارد می‌گوید و وعده داده شدند ظهور امام زمان‌(علیه‌السلام) هست. «عَنْ مُعَلَّی‌بْنِ‌خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَفَرَأَیْتَ إِنْ مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ ثُمَّ جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ قَالَ خُرُوجُ الْقَائِم؛ امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «أَفَرَأَیْتَ إِنْ مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ، ثُمَّ جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ» می‌فرماید: منظور خروج قائم است.» (بحارالانوار، ج۲۴، ص۳۷۲)
«لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛ تا آن را بر همه ادیان پیروز کند.» (الصف، ۹)

خداوند به کافران فرصت محدودی برای بهره‌مندی از نعمت‌های دنیا داده است که این فرصت به زودی به پایان می‌رسد.

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

«أَفَرَأَيْتَ إِنْ مَتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ، ثُمَّ جَاءَهُمْ مَا كَانُوا يُوعَدُونَ؛ پس خبر ده اگر ما آنان را سالیانی بهره مندی و برخورداری دهیم، سپس آن عذابی که به آن تهدید می شدند، به سراغشان آید.» (الشعراء، ۲۰۵و ۲۰۶)
«مَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يُمَتَّعُونَ؛ آنچه را [چند سال] همواره از آن برخورداری می یافتند [عذاب را] از آنان دفع نخواهد کرد.» (الشعراء، ۲۰۷)
در روایت داریم از نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خداوند عمر جهان‌ را صد هزار سال قرار داده، بیست هزار سال آن برای سایر مردم هست، هشتاد هزار سالش برای اهل‌بیت هست، برای متخصصین معصوم هست. «حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: عُمُرُ اَلدُّنْيَا مِائَةُ أَلْفِ سَنَةٍ، لِسَائِرِ اَلنَّاسِ عِشْرُونَ أَلْفَ سَنَةٍ، وَ ثَمَانُونَ أَلْفَ سَنَةٍ لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ؛ از حمران بن اعين نقل مى‌كند كه گفت: عمر دنيا صد هزار سال است بيست هزار سال از ساير مردم و هشتاد هزار از آل محمد عليهم السلام.» (حلى، حسن بن سليمان بن محمد، مختصر البصائر، تحقیق مشتاق مظفر، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، ۱۴۲۱ق، چاپ اول، ص۴۹۴)
«يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ؛ از کسانی که به روزهای خدا [چون روز آزمایش بندگان، روز پیروزی اهل ایمان، شکست دشمنان و روز قیامت] امید ندارند، گذشت کنند.» (الجاثیه، ۱۴)
هم‌ می‌رسد. امام صادق‌(علیه‌السلام) فرمود: «ما کانوا یوعدون» آن چیزی که قرآن‌ دارد می‌گوید و وعده داده شدند ظهور امام زمان‌(علیه‌السلام) هست. «عَنْ مُعَلَّی‌بْنِ‌خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَفَرَأَیْتَ إِنْ مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ ثُمَّ جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ قَالَ خُرُوجُ الْقَائِم؛ امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «أَفَرَأَیْتَ إِنْ مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ، ثُمَّ جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ» می‌فرماید: منظور خروج قائم است.» (بحارالانوار، ج۲۴، ص۳۷۲)
«لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛ تا آن را بر همه ادیان پیروز کند.» (الصف، ۹)

خداوند به کافران فرصت محدودی برای بهره‌مندی از نعمت‌های دنیا داده است که این فرصت به زودی به پایان می‌رسد.

کامنت خود را بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو مشابه