غلبه‌ی حق بر تمام باطل؛ آینده موعود جهان در قرآن

  1. خانه
  2. آینده جهان در قرآن
  3. غلبه‌ی حق بر تمام باطل؛ آینده موعود جهان در قرآن

غلبه‌ی حق بر تمام باطل؛ آینده موعود جهان در قرآن

قرآن کریم ضمن اینکه دین پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را دین حق معرفی می‌کند؛ بشارت داده است که این دین حاکمیت جهانی پیدا خواهد کرد: «هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.» (التوبه، ۳۳) و این وعده تخلف‌ناپذیر خداوند است. از طرفی همه مذاهب اسلامی معتقدند که این دین حق، به وسیله پسر پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)؛ که همان حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) هستند بر کل جهان غلبه پیدا خواهد کرد؛ یعنی دین حق، دین اهل بیت است و این دین بر جهان حاکم خواهد شد. عصمت اهل بیتی به نقل شیعه و سنّی، در آیات متعددی از قرآن مورد تأیید قرار گرفته و آگاه‌ترین مردم به کلام خدا هستند.

قرآن کریم خبر می‌دهد که حقانیت بر کل زمین حاکم شده و باطل از بین می‌رود، اما مجرمین مقاومت می‌کنند و خداوند حتماً با اراده خودش این کار را خواهد کرد. در واقع یک درگیری بین جبهه حق و باطل صورت می‌گیرد، که در آن درگیری، جبهه حق آن قدر قدرتمند می‌شود که حتماً باطل، کافرین و مجرمین را نابود خواهد کرد. خداوند در آیات 7 و 8 سوره مبارکه انفال می‌فرماید: «… وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ؛ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ؛ … خدا مى‌خواست حق [=اسلام‌] را با كلمات خود ثابت، و كافران را ريشه‌كن كند. تا حق را ثابت [و پابرجا و استوار نماید] و باطل را نابود سازد، هر چند مجرمان خوش نداشته باشند.» خداوند “بکلماته” یعنی با کلمات خودش این کار را می‌کند. بالاترین تفسیر کلمه در قرآن به رهبران الهی تفسیر شده است «و کلمة منه» مسیح یک کلمه از خداست. درباره همین آیه، از حضرت امام محمد باقر (علیه‌السلام) نقل شده که آن کسی که باطل را نابود می‌کند، مهدی آل محمد (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است و او همان قائمی‌ست که قرار است قیام کند.

یکی از کارهای «قائم» نابود کردن شیطان است؛ یعنی امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) یکی از اصلی‌ترین منابع وسوسه، فساد، ظلم و جنایت و قساوت را از بین می‌برد. به همین دلیل دین پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) که حق است به راحتی می‌تواند بر همه جهان غلبه کند. سوره مبارکه حجر ،آیه 36 تا 38 می‌گوید: «قال رب فانظرنی إلی یوم یبعثون؛ خدایا تا قیامت به من فرصت بده! »؛ «قال فإنّک من المنظرین إلی یوم الوقت المعلوم؛ خدا فرمود: به تو تا یک وقت مشخص فرصت می‌دهم.» این وقت مشخص آن زمانی‌ست که طبق آیه قبل، قرار است باطل نابود شده و ریشه کافرین کنده شود.

ویدیو بعدی:

اشتراک گذاری در

[copy_shortlink]

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.» (التوبه، ۳۳)
«… وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ؛ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ؛ … ولی خدا می خواست پیروزی در میدان جنگ را با فرمان نافذی [که دایر بر پیروزی مؤمنان و شکست دشمنان جاری ساخته بود] تحقّق دهد و ریشه کافران را قطع کند.ت ا حق را ثابت [و پابرجا و استوار نماید] وباطل را نابود سازد، هر چند مجرمان خوش نداشته باشند.» (الانفال، ۷ و ۸)
«بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ؛ به کلمه ای از سوی خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است.» (ال‌عمران، ۴۵)
جابر گوید: از امام باقر درباره‌ی تفسیر این آیه: یُرِیدُ اللهُ أَنْ یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ پرسیدم، فرمود: «تفسیر این آیه در باطن این است که خدا اراده دارد، یعنی هنوز انجام نداده است. و معنی یُحِقَ‌الحَقَّ بِکَلِماتِهِ؛ یعنی احقاق حقّ آل محمّد را بکند: «عن جابر (رحمة الله علیه) قال: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَر (علیه السلام) عَنْ تَفْسِیرِ هَذِهِ الْآیَهْ فِی قَوْلِ اللَّهِ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) تَفْسِیرُهَا فِی الْبَاطِنِ یُرِیدُ اللَّهُ فَإِنَّهُ شَیْءٌ یُرِیدُهُ وَ لَمْ یَفْعَلْهُ بَعْدُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ فَإِنَّهُ یَعْنِی یُحِقُّ حَقَّ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله).» (تفسیر العیاشی، ج۲، ص۵۰)
«قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ، قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ؛ گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزی که [همگان] برانگیخته می‌شوند، مهلت ده؛ [خدا] گفت: تو از مهلت یافتگانی؛ (امّا نه تا روز رستاخیز، بلکه) تا روز وقت معیّنی.» (الحجر، ۳۶_۳۸)
امام صادق‌(علیه‌السلام) فرمودند که: «يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» تا‌ یک زمان مشخص وقتی که زمانش مشخص هست این زمانی‌‌ست که قائم ظهور خواهد کرد. «وَهْبِ‌بْنِ‌جُمَیْعٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ إِبْلِیسَ وَ قَوْلِهِ: رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ أَیُّ یَوْمٍ هُوَ؟ قَالَ: یَا وَهْبُ أَ تَحْسَبُ أَنَّهُ یَوْمُ یَبْعَثُ اللَّهُ النَّاسَ لَا وَ لَکِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَنْظَرَهُ إِلَی یَوْمِ یَبْعَثُ اللَّهُ قَائِمَنَا (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فَیَأْخُذُ بِنَاصِیَتِهِ فَیَضْرِبُ عُنُقَهُ فَذَلِکَ الْیَوْمُ هُوَ الْوَقْتُ الْمَعْلُوم؛ وهب‌بن‌جمیع گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی ابلیس و گفته‌ی او: رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمنْظَرِینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ المَعْلُومِ، پرسیدم که این روز کدام روز است؟ فرمود: «ای وهب! می‌پنداری که روز رستاخیز مردم است، نه! ولی خداوند عزّوجلّ او را مهلت داده تا روزی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما برانگیخته شود و موی جلو سرش را بگیرد و گردنش را بزند، این است روزی که وقت معلوم است.» (تأویل الایات الظاهره، ص۴۹۸)

دین اسلام، آخرین و کاملترین جلوه‌ی آیین الهی است و تسلط کاملترین جلوه دین بر جهان، درحقیقت تسلط تمام ادیان الهی بر آینده‌ی جهان است.

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.» (التوبه، ۳۳)
«… وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ؛ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ؛ … ولی خدا می خواست پیروزی در میدان جنگ را با فرمان نافذی [که دایر بر پیروزی مؤمنان و شکست دشمنان جاری ساخته بود] تحقّق دهد و ریشه کافران را قطع کند.ت ا حق را ثابت [و پابرجا و استوار نماید] وباطل را نابود سازد، هر چند مجرمان خوش نداشته باشند.» (الانفال، ۷ و ۸)
«بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ؛ به کلمه ای از سوی خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است.» (ال‌عمران، ۴۵)
جابر گوید: از امام باقر درباره‌ی تفسیر این آیه: یُرِیدُ اللهُ أَنْ یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ پرسیدم، فرمود: «تفسیر این آیه در باطن این است که خدا اراده دارد، یعنی هنوز انجام نداده است. و معنی یُحِقَ‌الحَقَّ بِکَلِماتِهِ؛ یعنی احقاق حقّ آل محمّد را بکند: «عن جابر (رحمة الله علیه) قال: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَر (علیه السلام) عَنْ تَفْسِیرِ هَذِهِ الْآیَهْ فِی قَوْلِ اللَّهِ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) تَفْسِیرُهَا فِی الْبَاطِنِ یُرِیدُ اللَّهُ فَإِنَّهُ شَیْءٌ یُرِیدُهُ وَ لَمْ یَفْعَلْهُ بَعْدُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ فَإِنَّهُ یَعْنِی یُحِقُّ حَقَّ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله).» (تفسیر العیاشی، ج۲، ص۵۰)
«قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ، قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ؛ گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزی که [همگان] برانگیخته می‌شوند، مهلت ده؛ [خدا] گفت: تو از مهلت یافتگانی؛ (امّا نه تا روز رستاخیز، بلکه) تا روز وقت معیّنی.» (الحجر، ۳۶_۳۸)
امام صادق‌(علیه‌السلام) فرمودند که: «يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» تا‌ یک زمان مشخص وقتی که زمانش مشخص هست این زمانی‌‌ست که قائم ظهور خواهد کرد. «وَهْبِ‌بْنِ‌جُمَیْعٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ إِبْلِیسَ وَ قَوْلِهِ: رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ أَیُّ یَوْمٍ هُوَ؟ قَالَ: یَا وَهْبُ أَ تَحْسَبُ أَنَّهُ یَوْمُ یَبْعَثُ اللَّهُ النَّاسَ لَا وَ لَکِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَنْظَرَهُ إِلَی یَوْمِ یَبْعَثُ اللَّهُ قَائِمَنَا (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فَیَأْخُذُ بِنَاصِیَتِهِ فَیَضْرِبُ عُنُقَهُ فَذَلِکَ الْیَوْمُ هُوَ الْوَقْتُ الْمَعْلُوم؛ وهب‌بن‌جمیع گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی ابلیس و گفته‌ی او: رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمنْظَرِینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ المَعْلُومِ، پرسیدم که این روز کدام روز است؟ فرمود: «ای وهب! می‌پنداری که روز رستاخیز مردم است، نه! ولی خداوند عزّوجلّ او را مهلت داده تا روزی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما برانگیخته شود و موی جلو سرش را بگیرد و گردنش را بزند، این است روزی که وقت معلوم است.» (تأویل الایات الظاهره، ص۴۹۸)

دین اسلام، آخرین و کاملترین جلوه‌ی آیین الهی است و تسلط کاملترین جلوه دین بر جهان، درحقیقت تسلط تمام ادیان الهی بر آینده‌ی جهان است.

کامنت خود را بگذارید

8 پاسخ

  1. خیلی موضوع جالب و قابل تأملی بود، اینکه تمام بشارتهای قرآن بوقوع پیوستند؛ پس حاکمیت معصومین بر جهان و از بین رفتن باطل هم بزودی اتفاق خواهد افتاد.

  2. برای کلمه یرید معنی میخواهد صحیح تر است تا می‌خواست

  3. زنده باد، خدا قوت.
    خیلی عالیه.
    انشالله ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.

  4. چقدر قشنگه که میگه خداوند اراده کرده دین حق رو غلبه بده بر تمام ادیان

    وقتی اینطور محکم از اراده خداوند صحبت میشه یک قدرت فوق‌العاده و یک آرامش بی‌نظیر سراسر وجود انسان رو میگیره

  5. خيلي عالي بود همه ما انسانها جهان اخر اين دنيا رو با هم اشتراك داريم و اونم امدن منجي هست

  6. ان‌شاءالله هرچه زودتر ظهور اتفاق بیفته
    اللهم عجل لولیک فرج

  7. ممنون که آیاتی که در کلیپ به اونها اشاره شد رو در قسمت منبع قرار دادید🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو مشابه