1. خانه
  2. آینده جهان در قرآن
  3. ظهور موعود؛ روز ملاقات مردم با «عالی‌ترین جلوه خدا در زمین»

ظهور موعود؛ روز ملاقات مردم با «عالی‌ترین جلوه خدا در زمین»

ظهور موعود؛ روز ملاقات مردم با «عالی‌ترین جلوه خدا در زمین»

در قرآن واقعه‌ای داریم که از آن تعبیر به ایام الله شده است. آیه 5 سوره مبارکه ابراهیم درباره ایام الله می‌فرماید: «و ذکّرهم بأیّام الله إنّ فی ذلک لآیات لکلّ صبّارٍ شَکور» خداوند به پیامبرانش دستور می‌دهد، که مردم را به یاد ایام خدا بیاندازند. روزی که خدا خودش را به خوبی نشان می‌دهد. مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید یوم الله روزی‌ست که ظهور خدا خیلی زیاد است؛ یعنی در آن روز مردم با عالی‌ترین و بالاترین جلوه‌های خدا رو به رو می‌شوند. در روی کره زمین و در تاریخ زمین هیچ روزی به اندازه روزی که موعود ظهور خواهد کرد و دین خدا در عالم غلبه می‌کند، قدرت، رحمانیّت و حکمت خدا نشان داده نمی‌شود؛ لذا بالاترین مصداق برای روز خدا در دنیا روز ظهور موعود است.

«و ذکرهم بأیام الله» یاد روز خدا برای هر کسی که اهل صبر و شکر باشد، یک نشانه است. با ظهور، خدا بیشتر از همیشه جلوه می‌کند و مردم بسیار خدابین می‌شوند. حضرت امام محمد باقر (علیه‌السلام) در این باره می‌فرمایند: یکی از مصادیق «أیام الله» روزی است که «قائم» ظهور و قیام می‌کند. درباره «یوم الله» که بالاترین ظهور خداست. (الخصال، ج۱، ص۱۰۸)

آیه 14 سوره مبارکه جاثیه این موضوع را روشن می‌کند، در این آیه خداوند می‌فرماید:«قل للذین امنوا یغفروا للذین لایرجون أیّام الله لیجزی قوماً بما کانوا یکسبون». به مؤمنین بگو: به آن‌هایی که امیدی به آن آینده ندارند، سخت نگیرند! اگر این‌ها گناه، ظلم و جنایت می‌کنند، مؤمنین صبر کنند! “یغفروا”. فعلا بگذرند! یعنی دنبال این نباشند که حتماً انتقام بگیرند! تحمل کنند! خدا قرار است آن کسانی را که ایمان ندارند، به خاطر اکتسابات بدشان، مجازات کند. تا آن موقع تحمل کنید و به وظایف خودتان عمل نمایید. خدا به مؤمنین آرامش داده و می‌فرماید شما آن آینده، «یوم الله» را در نظر داشته باشید و به خاطر آن تحمل کنید.

خداوند در قرآن به بقیة الله بشارت می‌دهد. در سوره مبارکه هود، آیه 86 می‌فرماید: «بقیة الله خیر لکم إن کنتم تعلمون؛ آن خلیفه‌ای که از خدا باقی مانده و روی زمین است؛ او «خیر لکم»، به نفع شماست. او برای شما بهتر است، اگر بدانید!!»

نکته جالب این است که طبق روایات منجی در روز ظهور به خانه کعبه تکیه داده و خود را به عنوان «بقیة الله» معرفی می‌کند: «أنا بقیة الله؛ من بقیة الله هستم»! و کسانی که با او بیعت می‌کنند نیز، همه او را با همین اسم خطاب می‌کنند و می‌گویند: «السلام علیک یا بقیة الله؛ سلام بر تو ای بازمانده خدا!» (کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰) ؛ یعنی خلیفه‌های دیگر خدا به شهادت رسیدند و او تنها خلیفه بازمانده خدا روی زمین است که آمده تا آن وعده غلبه دین خدا را تحقق بدهد.

اشتراک گذاری در

«قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ به مؤمنان بگو: از کسانی که به روزهای خدا [چون روز آزمایش بندگان، روز پیروزی اهل ایمان، شکست دشمنان و روز قیامت] امید ندارند، گذشت کنند، تا [خدا] مردمی را [که تهیدست از عقاید پاک و کردار شایسته هستند، در روزی از روزهایش] به خاطر گناهانی که همواره مرتکب می شوند، کیفر دهد.» (الجاثیه، ۱۴)
«وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ به آنان یادآوری کن، بی تردید در این روزهای خدا برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی [از توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] است.» (ابراهیم، ۵)
یوم الله به قول مرحوم علامه طباطبایی روزی هست که ظهور خدا خیلی زیاد هست یعنی مردم در‌ آن روز با عالی‌ترین و بالاترین جلوه‌های خدا رو به رو‌ می‌شوند.«شكى نيست كه مراد از ايام، ايام مخصوصى است و نسبت دادن ايام مخصوص به خدا با اينكه همه ايام‌ و همه موجودات از خداست، حتما به خاطر حوادثى است كه در آن ايام مخصوص به وجود آمده و امر خداى تعالى را ظاهر ساخته است، كه در ديگر ايام چنين ظهورى رخ نداده است، پس به طور مسلم مقصود از ايام خدا، آن زمان‌هايى است كه امر خدا و آيات وحدانيت و سلطنت او ظاهر شده، و يا ظاهر مى‌شود، مانند روز مرگ، كه در آن روز سلطنت آخرتى خدا هويدا مى‌گردد، و اسباب دنيوى از سببيت و تاثير مى‌افتند، و نيز مانند روز قيامت كه هيچ كس براى ديگرى مالك چيزى نيست و براى كسى كارى نمى‌تواند بكند، و همه امور، تنها به دست خدا است و نيز مانند ايامى كه قوم نوح و عاد و ثمود در آن ايام به هلاكت رسيدند، چون اين گونه ايام، ايامى هستند كه قهر و غلبه الهى در آن ظاهر گشته، و عزت خدايى، خودنمايى كرده است.» (ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۲۲)
امام باقر علیه السلام: ايام خدا سه روز است روز ظهور حضرت حجت و روز رجعت و روز قيامت: «أَيَّامُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثَلاَثَةٌ يَوْمَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ وَ يَوْمَ اَلْكَرَّةِ وَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» (الخصال، ج۱، ص۱۰۸)
«بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ آنچه خدا [در کسب و کارتان از سود و بهره پس از پرداخت حق مردم] باقی می گذارد، برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید.» (هود، ۸۶)
امام باقر علیه السلام: … در اين هنگام است كه قائم ما خروج كند و چون ظهور كند به خانۀ كعبه تكيه زند و سيصد و سيزده مرد به گرد او اجتماع كنند و اوّلين سخن او اين آيۀ قرآن است: «بَقِيَّتُ‌ اَللّهِ‌ خَيْرٌ لَكُمْ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ مُؤْمِنِينَ‌» ،سپس مى‌گويد: منم بقيّة اللّه در زمين و منم خليفۀ خداوند و حجّت او بر شما و هر درود فرستنده‌اى به او چنين سلام گويد: «السّلام عليك يا بقيّة اللّه في ارضه» و چون براى بيعت ده هزار مرد به گرد او اجتماع كنند خروج خواهد كرد.و در زمين هيچ معبودى جز اللّه تعالى نباشد و در صنم و وثن و غيره آتش در افتد و بسوزند و آن پس از غيبتى طولانى است،تا خدا بداند چه كسى در دوران غيبت از او اطاعت كرده و بدو ايمان مى‌آورد: «فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ وَ اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً وَ أَوَّلُ مَا يَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ اَلْآيَةُ: بَقِيَّتُ اَللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ثُمَّ يَقُولُ أَنَا بَقِيَّةُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ خَلِيفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيْكُمْ فَلاَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلاَّ قَالَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ فَإِذَا اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ اَلْعِقْدُ وَ هُوَ عَشَرَةُ آلاَفِ رَجُلٍ خَرَجَ فَلاَ يَبْقَى فِي اَلْأَرْضِ مَعْبُودٌ دُونَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ صَنَمٍ وَ وَثَنٍ وَ غَيْرِهِ إِلاَّ وَقَعَتْ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَ وَ ذَلِكَ بَعْدَ غَيْبَةٍ طَوِيلَةٍ لِيَعْلَمَ اَللَّهُ مَنْ يُطِيعُهُ بِالْغَيْبِ وَ يُؤْمِنُ بِهِ.» (کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰)

«یوم الله» یعنی روزی که نشانه‌ها و ظهور خداوند به اوج خودش می‌رسد و انسان‌ها به بالاترین درجه از خدابینی دست می‌یابند؛ روز ظهور منجی، بارزترین مصداق «یوم الله» است.

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

این یک عنوان است

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.گی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ لورم ایپسوم متن ساختگی است.

پاسخ

میپسندم

نمی پسندم

«قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ به مؤمنان بگو: از کسانی که به روزهای خدا [چون روز آزمایش بندگان، روز پیروزی اهل ایمان، شکست دشمنان و روز قیامت] امید ندارند، گذشت کنند، تا [خدا] مردمی را [که تهیدست از عقاید پاک و کردار شایسته هستند، در روزی از روزهایش] به خاطر گناهانی که همواره مرتکب می شوند، کیفر دهد.» (الجاثیه، ۱۴)
«وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ به آنان یادآوری کن، بی تردید در این روزهای خدا برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی [از توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] است.» (ابراهیم، ۵)
یوم الله به قول مرحوم علامه طباطبایی روزی هست که ظهور خدا خیلی زیاد هست یعنی مردم در‌ آن روز با عالی‌ترین و بالاترین جلوه‌های خدا رو به رو‌ می‌شوند.«شكى نيست كه مراد از ايام، ايام مخصوصى است و نسبت دادن ايام مخصوص به خدا با اينكه همه ايام‌ و همه موجودات از خداست، حتما به خاطر حوادثى است كه در آن ايام مخصوص به وجود آمده و امر خداى تعالى را ظاهر ساخته است، كه در ديگر ايام چنين ظهورى رخ نداده است، پس به طور مسلم مقصود از ايام خدا، آن زمان‌هايى است كه امر خدا و آيات وحدانيت و سلطنت او ظاهر شده، و يا ظاهر مى‌شود، مانند روز مرگ، كه در آن روز سلطنت آخرتى خدا هويدا مى‌گردد، و اسباب دنيوى از سببيت و تاثير مى‌افتند، و نيز مانند روز قيامت كه هيچ كس براى ديگرى مالك چيزى نيست و براى كسى كارى نمى‌تواند بكند، و همه امور، تنها به دست خدا است و نيز مانند ايامى كه قوم نوح و عاد و ثمود در آن ايام به هلاكت رسيدند، چون اين گونه ايام، ايامى هستند كه قهر و غلبه الهى در آن ظاهر گشته، و عزت خدايى، خودنمايى كرده است.» (ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۲، ص۲۲)
امام باقر علیه السلام: ايام خدا سه روز است روز ظهور حضرت حجت و روز رجعت و روز قيامت: «أَيَّامُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثَلاَثَةٌ يَوْمَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ وَ يَوْمَ اَلْكَرَّةِ وَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» (الخصال، ج۱، ص۱۰۸)
«بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ آنچه خدا [در کسب و کارتان از سود و بهره پس از پرداخت حق مردم] باقی می گذارد، برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید.» (هود، ۸۶)
امام باقر علیه السلام: … در اين هنگام است كه قائم ما خروج كند و چون ظهور كند به خانۀ كعبه تكيه زند و سيصد و سيزده مرد به گرد او اجتماع كنند و اوّلين سخن او اين آيۀ قرآن است: «بَقِيَّتُ‌ اَللّهِ‌ خَيْرٌ لَكُمْ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ مُؤْمِنِينَ‌» ،سپس مى‌گويد: منم بقيّة اللّه در زمين و منم خليفۀ خداوند و حجّت او بر شما و هر درود فرستنده‌اى به او چنين سلام گويد: «السّلام عليك يا بقيّة اللّه في ارضه» و چون براى بيعت ده هزار مرد به گرد او اجتماع كنند خروج خواهد كرد.و در زمين هيچ معبودى جز اللّه تعالى نباشد و در صنم و وثن و غيره آتش در افتد و بسوزند و آن پس از غيبتى طولانى است،تا خدا بداند چه كسى در دوران غيبت از او اطاعت كرده و بدو ايمان مى‌آورد: «فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ وَ اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً وَ أَوَّلُ مَا يَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ اَلْآيَةُ: بَقِيَّتُ اَللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ثُمَّ يَقُولُ أَنَا بَقِيَّةُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ خَلِيفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيْكُمْ فَلاَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلاَّ قَالَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ فَإِذَا اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ اَلْعِقْدُ وَ هُوَ عَشَرَةُ آلاَفِ رَجُلٍ خَرَجَ فَلاَ يَبْقَى فِي اَلْأَرْضِ مَعْبُودٌ دُونَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ صَنَمٍ وَ وَثَنٍ وَ غَيْرِهِ إِلاَّ وَقَعَتْ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَ وَ ذَلِكَ بَعْدَ غَيْبَةٍ طَوِيلَةٍ لِيَعْلَمَ اَللَّهُ مَنْ يُطِيعُهُ بِالْغَيْبِ وَ يُؤْمِنُ بِهِ.» (کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰)

«یوم الله» یعنی روزی که نشانه‌ها و ظهور خداوند به اوج خودش می‌رسد و انسان‌ها به بالاترین درجه از خدابینی دست می‌یابند؛ روز ظهور منجی، بارزترین مصداق «یوم الله» است.

کامنت خود را بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو مشابه