1. خانه
  2. مقاله
  3. ویژگی‌های منتظران واقعی امام زمان و وظایف آنان چیست؟

ویژگی‌های منتظران واقعی امام زمان و وظایف آنان چیست؟

منتظران واقعی منجی موعود چه کسانی هستند و وظایف منتظران واقعی چیست؟

ما معتقدیم با ظهور منجی موعود و تشکیل تمدن نوین جهانی، دنیا پر از صلح و عدالت و آرامش می‌شود؛ اما کمتر به این موضوع می‌پردازیم که چه شرایطی باید فراهم شود، تا ظهور منجی و تشکیل دولت کریمه اتفاق بیفتد؟ خود را منتظر آن اتفاق باشکوه می‌دانیم، اما به وظایف منتظران واقعی در عصر غیبت توجهی نداریم. بارها از حکومت صالحان و وارث شدن‌شان صحبت می‌کنیم؛ اما کمتر در مورد اقداماتی که باید قبل از ظهور توسط منتظران شکل بگیرد و یا همان وظایف منتظران برای پذیرش دولت کریمه موعود، صحبت می‌کنیم.

اگر مشتاقیم ما هم از منتظران واقعی حضرت و وارثان زمین در تمدن نوین اسلامی باشیم، باید بدانیم این هدف بزرگ و رؤیایی بدون تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی ممکن نیست. نمی‌توانیم هر سبک زندگی و سبک فکری و ارتباطی داشته باشیم و عضوی از وارثان زمین در تمدن نوین اسلامی شویم. با اینکه اغلب مردم در دولت کریمه توسط امام تربیت الهی می‌شوند و رشد معنوی می‌یابند، اما همه نمی‌توانند از کارگزاران دولت امام بشوند. در دولت کریمه نور و برکت امام به تمام عالم می‌تابد و راه سعادت برای همه باز می‌شود، اما فقط منتظران واقعی که پیش از ظهور خود را به دامان امام رسانده‌اند، به مقام کارگزاری و نمایندگی ایشان می‌رسند. لذت و برکت تنفس و خدمت در خط مقدم سپاه ایشان بسیار متفاوت از شهروند و رعیت ساده جامعه بودن است.

چطور می‌توانیم از منتظران واقعی امام، وارثان زمین در تمدن نوین اسلامی و کارگزاران محبوب و معتمد امام در دولت کریمه بشویم؟

 

 وراثت زمین چگونه شکل می‌گیرد؟

گفتیم سایر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هم توان مدیریت و رهبری حکومتی الهی را داشتند و می‌توانستند انسان‌ها را تا مقام خلیفة‌اللهی تربیت کنند، اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ باید دلیل غربت و مهجوریت ائمه(علیهم‌السلام) را در باطن ضعیف و قلب ناسالم دوستان و دشمنان‌شان پیدا کنیم. هیچ امام معصومی بدون خواست و اختیار مردم به جسم و جان آن‌ها حکومت نمی‌کند. هیچ مأمور متخصص و معصومی از جانب خدا خود را به مردم تحمیل نمی‌کند و حکومت الهی را به جبر و زور برپا نمی‌کند.

در بحث تشکیل تمدن نوین و برپایی دولت کریمه یک کد مهم وجود دارد، که بدون وجود این کد در مردم، تمام نقشه‌ها و برنامه‌های تمدن الهی متوقف و تعلیق می‌شود؛ کد سرنوشت‌سازی به نام اختیار. چون این تمدن بر پایه ساختار نفس انسان، هدف خلقت ما و مراحل حیات ما طراحی شده است، معیارهای آن هم کاملاً منطبق با خلقت انسان هستند. خداوند دست انسان را برای انتخاب بهشت و جهنم باز گذاشته و به ما قدرت اختیار و انتخاب داده است؛ پس برای برپایی حکومتی که قرار است ما را برای سعادت دنیا و ابدیت تربیت کند هم کاری را با جبر پیش نمی‌برد.

زمین و مردمش باید به تمنا و اضطرار برسند و عمیقاً برای آمدن منجی تلاش کنند. تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد و مردم به اختیار خودشان به جهاد و تلاش شبانه‌روزی نپردازند، مقدمات تشکیل این حکومت فراهم نمی‌شود. دنیا دار اختیار است و سرنوشت انسان را انتخاب‌ها و اختیارهای او رقم می‌زنند. به عبارت دیگر راه هدایت باید به همه مردم زمین عرضه شود و همه مردم باید جایگاه خود در صف توحید یا کفر را پیدا کنند، تا ظهور اتفاق بیفتد و اینجاست که وظیفه منتظران واقعی در اشاعه فرهنگ اسلامی خود را نشان می‌دهد. در فرازی از دعای سلامتی امام می‌خوانیم: «حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً؛ تا زمانی‌که زمین خود را به‌اختیار به امامش تحویل بدهد.» پس در این وادی اجباری در کار نیست و مردم باید خودشان نفس‌شان و زمین را مضطرانه به امام تحویل بدهند.

وظیفه جنگ با کفار و به ارث بردن زمین   

به نظر شما وارثان زمین در تمدن نوین اسلامی به‌ راحتی و سهولت به حکومت زمین می‌رسند؟ آیا این‌طور تصور می‌کنید که حاکمان فعلی زمین را بدون لجاجت به مالکان بعدی تقدیم می‌کنند؟

این تصور اشتباه است و اغلب آیات قرآن از درگیری عظیم و نبرد قدرت‌ها خبر می‌دهند. گفتیم برای آنکه صالحان مستضعف بتوانند وارث زمین شوند، باید مالکان فعلی را نابود کرده و بمیرانند. اکثر آیات قرآن در کنار موضوع وراثت زمین، حتماً به مفهوم درگیری و جنگ آخرالزمانی هم اشاره می‌کنند. نکته قابل تأمل، لحن مقتدرانه و تحکم‌آمیز قرآن در این رابطه است. عبارات قدرت‌مندانه‌ای مثل «اراده کرده‌ایم»[1]، «وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»[2] و «وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»[3] گواه روشن این موضوع هستند؛ عباراتی که خدا با لحن تحکم‌آمیزی می‌گوید: «ما اراده کرده‌ایم این کار را انجام بدهیم، چه مشرکان خوش‌شان بیاید، چه خوش‌شان نیاید.»

آیات وارده همان‌قدر که حکومت صالحان بر زمین را قطعی می‌داند، از درگیری و نبرد بین جبهه حق و باطل هم مطمئن است. صالحین و منتظران واقعی اهل مبارزه و مجاهدت هستند و برای برپایی حکومت الهی موعود، با حاکمان فعلی درگیر می‌شوند. آن‌ها آن‌قدر حکومت استکباری را تضعیف می‌کنند، تا بمیرد و نابود شود.

واضح است حاکمان فعلی زمین که در جبهه شیطان‌ا‌ند، به‌راحتی اجازه نمی‌دهند دین خدا به حاکمیت جهانی برسد؛ پس صالحان در آخرالزمان باید آن‌قدر قدرت‌مند شوند، تا بتوانند مالکان فعلی را نابود کرده و وارثان زمین در تمدن نوین اسلامی بشوند. امام باقر (علیه‌السلام) در این باره فرمودند: «صالحین، همان اصحاب امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در آخرالزمان هستند. آن‌ها تمدن‌های مستکبر حاکم بر زمین را نابود می‌کنند و برای ظهور منجی موعود زمینه‌سازی می‌کنند.[4]» تفاسیر اهل سنت هم منظور قرآن از صالحین را امام و منتظران واقعی ایشان دانسته‌اند.[5]

پس وظیفه منتظران واقعی پیشرفت و قدرت گرفتن در زمینه‌های مختلف ایمانی و اعتقادی، نظامی و سیاسی، علمی و اقتصادی و … است. اگرچه کلید تمام این برکات در دستان شخص امام است، اما آماده کردن و زمینه‌سازی آن باید توسط منتظران واقعی امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) صورت بگیرد. جبهه حق باید نهایت تلاش خود را برای قدرت گرفتن به‌کار بگیرد، تا بتواند مقابل قدرت‌مندان عالم قد علم کند.

گفتیم که از عصر حضرت آدم تا امروز هیچ حکومت و تمدنی نتوانسته انسان را به وزان انسانیت و بخش فوق عقلانی وجود انسان رشد داده و به کمال برساند و برای ظهور موعود و تشکیل دولت کریمه هم مقدماتی ذکر کردیم. تنها ملتی که توانسته‌اند قسمتی از مقدمات ظهور را با تشکیل حکومتی اسلامی که معیارهای آن بر مبنای بخش انسانی وجود انسان است، آماده کنند، ایرانیان بوده‌اند و این اتفاق با پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است. انقلابی که با تقدیم هزاران شهید، موفقیت خود در رشد انسانی و رساندن انسان به کمال را اثبات کرده است و بارها به وضوح آرمان اصلی خود را برای جهانیان بیان کرده است:«ما فقط یک آرمان داریم و آن آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور خورشید ولایت عظمی است[6]»

انقلاب اسلامی ایران دیدگاه ملیتی و نژادپرستی به افراد ندارد و تمام مردم عالم را یک انسان واحد می‌داند. یک انسان واحد که محتاج و نیازمند زیستن و تربیت در تمدنی الهی و انسانی است؛ تمدنی که او را تا حد مقام جانشینی خداوند روی زمین رشد بدهد.

تنها انقلابی که توانست یک لشگر قدرت‌مند آخرالزمانی از منتظران واقعی را برای درگیری با مستکبران دنیا تربیت کند و آرامش قدرت‌مندان یکه‌تاز عالم را سلب کند، انقلاب ایران بود. هیچ کشوری غیر ایران نتوانست قدرت‌هایی جهنمی مثل آمریکا و اسرائیل را سر جای‌شان بنشاند و هیمنه پوشالی آن‌ها را در هم بکوبد.

 

جایگاه ما در آرمان آینده‌سازی جهان

انقلاب اسلامی ایران و سیر حرکت جهان به ‌سمت ظهور منجی و تشکیل دولت کریمه، مثل کاروانی است که به سرعت برای طواف کعبه در حال حرکت است. امام کعبه است و انقلاب مسیری برای رسیدن به طواف حقیقی ایشان است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این قافله راه خودش را می‌رود و مسیر خودش را طی می‌کند و به مقصد می‌رسد؛ این ما هستیم که باید مراقب باشیم از قافله عقب نمانیم. لازم است بدانیم کمک ما در سرنوشت‌ انقلاب تأثیری ندارد؛ بلکه تنها چیزی را که تغییر می‌دهد، سرنوشت خود ماست. ما باید منفعت‌طلب باشیم و نگذاریم فرصت سعادت و عاقبت‌بخیری، با قرار گرفتن در جرگه منتظران واقعی، از دست‌مان برود.

شاید بهتر است اهمیت این موضوع را در صراحت کلام مقام‌معظم‌رهبری بخوانیم، که صراحتاً خودسازی و دیگرسازی را راه نجات ما می‌دانند: «من نگران این انقلاب نیستم، شما هم نگران نباشید. شما نگران خودتان باشید و حواس‌تان به خودتان باشد. ما باید خودسازی کنیم و انگیزه‌ها و آرمان‌های زندگی‌مان را به آرمان‌ها و انگیزه‌های امام زمان پیوند بزنیم. این زمان است که ما امام زمانی می‌شویم و در تراز تمدن نوین اسلامی درمی‌آییم. در این صورت است که نفس کشیدن ما مثل کسی است که در چادر امام مهدی است.»[7] نقش انقلاب ایران در تمدن‌سازی نوین آن‌قدر عجیب است که هزاران نفر را برای انتظار و مقدمه‌سازی تشکیل این دولت تربیت کرده است. اگر کسی به مقام انتظار برسد، به هر مرگی بمیرد، مثل کسی است که در چادر امام از دنیا رفته است.

اگر می‌خواهیم جایگاهی در تمدن‌سازی نوین پیدا کنیم، باید برای این امر مهم سرمایه‌گذاری کنیم؛ اگر می‌خواهیم یکی از منتظران واقعی منجی موعود باشیم، مهم‌ترین وظیفه و نقش هرکدام از ما تلاش برای تقوا و خودسازی است. قلب‌ها و اعمال ما باید به‌ مرور آن‌قدر به سیره امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) شبیه شود، که بتوانیم در انقلاب جهانی ایشان سهیم باشیم و سرباز سپاه ایشان شویم. شرط حضور در انقلاب موعود ایشان و سپس کارگزاری در دولت کریمه امام، شباهت و سنخیت با ایشان است. علاوه‌ بر آن باید چند فاکتور مهم مثل وحدت و همدلی، امید و وفاداری را در خودمان تقویت کنیم. هرکسی در هر شغل و رشته‌ای می‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند؛ حتی پیرهای از کار افتاده هم می‌توانند با دعا سهمی از این لشگر برای خود بردارند.

 

در این مقاله بررسی کردیم که خصوصیت منتظران واقعی خودسازی و رشد فردی در کنار تلاش هدفمند آنان برای عرضه دین واقعی به مردم جهان است. کسی که می‌خواهد زمین را به نقطه طلب امام برساند، فردی است که لزوم حضور امام برای رسیدن بشر به هدف خلقتش را درک کرده و خود را به عنوان یک انسان معنا می‌کند؛ در نتیجه نمی‌تواند نسبت به سرنوشت دیگران بی‌تفاوت بوده و برای رساندن دیگران به امامشان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

ریشه این مقام عظیم و توصیف‌ناپذیر به احوالات ما قبل از ظهور منجی موعود بازمی‌گردد. سبک زندگی، ارتباطات، افکار، انتخاب‌ها، مهندسی معشوق‌ها و اولویت‌های‌مان پیش از ظهور جایگاه ما را در تمدن نوین مشخص می‌کند. به‌عبارتی هرچه قبل ظهور بکاریم، در دولت کریمه درو می‌کنیم. هرقدر در طول عمرمان بتوانیم شبیه امام شویم و صفات ایشان را کسب کنیم، پس از ظهور هم مثل کشش براده‌های آهن به آهن‌ربا جذب امام و دولت ایشان می‌شویم. ویژگی ممتاز منتظران واقعی شباهت و سنخیت در تقوا و سبک زندگی با امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است.

منبع:تمدن سازی 11 و 12

[1] سوره قصص/ آیه 5

[2] سوره توبه/ آیه 33

[3]  سوره صف/ آیه 8

[4] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1353، ج 13، ص 564

[5] آلوسی، محمود بن عبدالله، روح المعانی فی التفسیر القرآن و السبع المثانی، علی عبدالباری، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415ق، ج9، ص97

[6] بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران

[7] پنجشنبه ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ دیدار با راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد»

 

اشتراک گذاری در

یک پاسخ

  1. خیلی مطالب مفید وارزنده بود خدا به استاد عزیزمان خیر کثیر عنایت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *